به گزارش کرنا؛شهردار اهواز روز گذشته ۲۶ اردیبهشت با مردم و اهالی منطقه یک شهرداری اهواز دیدار و ملاقات عمومی داشت و به مسائل و مشکلات شهروندان رسیدگی کرد.
امینی در دیدار با جمعی از معتمدین و اهالی شهر که درسالن جلسات شهرداری منطقه یک برگزار شد گفت : توسعه و پیشرفت شهر در گرو مشارکت،همدلی و تشریک مساعی شهروندان با مجموعه ادارات خدمات رسان از جمله مدیریت شهری و شهرداری است و اگر مردم نسبت به مسائل و معضلات شهر احساس مسئولیت کنند و خود را در این امر پیشقدم بدانند بسیاری از این مشکلات موجود قابل برطرف شدن می باشد.
وی با ارائه شرح مختصری از وضعیت اهواز گفت: شهر اهواز سومین کلانشهر از نظر مساحت و هشتمین کلانشهر از نظر جمعیت است که تراکم در آن پایین و مساحت بالاست. یعنی یک سوم زمینها بدون ساختمان سازی، یک سوم سکونتگاه های غیررسمی و بدون پروانه ی ساختمان و غیره که بیشترین تقاضا هم در همان مناطق است که بر اساس اصول و ضوابط ساخته نشده اند.
وی افزود: قانون شهرداریها مربوط به ۶۵ سال پیش است و به روز نشده که این خود اشکال بزرگی است و باید فکری برای حل آن شود.
امینی ادامه داد: از سال ۶۲ شهرداریها به دلیل هزینههای سنگین ماشی از جنگ خودگردان شدند و بار هزینه اداره شهرها بر دوش مردم افتاد و کمکم همین موضوع باعث شد که مردم به شهر فروشی رو آوردند و ورودی وظایف با امکانات و درآمدهای شهرداری مغایرت جدی پیدا کرد.
وی گفت: کلمه شهرداری هم که شامل دو قسمت شهر و داری است که این پسوند داری به هر جایی تعلق گرفت کار را سخت کرد و بار حقوقی و معنایی ایجاد کرد. شهر غیر از آنچه در مالکیت افراد و یا ساختمان های دولتی و نهادهای غیر عمومی و دولتی است مابقی آن میشود شهر که شهرداری هم در بسیاری از این سطوح و پهنا اجازه و امکان درامدزایی ندارد .
امینی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در خصوص منابع بالای درآمد شهرداری ها و اختصاص قیر رایگان آن به مجموعه شهرداری ها گفت: درآمد شهرداری ها بسیار بسیار کم است و دولت تنها چهار مقوله در تعهد خود که بعضاً یکی را هم به صورت خیلی جزئی رفع تکلیفی عمل می کند، دارد. اولین مقوله قانون جامع، دومین مقوله حمل و نقل است که بایستی برای قطار شهری و کمک به یارانه بلیت اتوبوس چاره اندیشی شود، سومین مقوله در بحث بازآفرینی بافت فرسوده است .
در بحث قیر هم اگر قرار است مثلاً شهر اهواز را با ۵ درصد بافت فرسوده به اندازه چند درصد احیا کنیم به اندازه یک درصد به ما قیر میدهند که اگر بخواهیم آسفالت شهر اهواز را ترمیم کنیم و یک رضایتمندی نسبی را حاصل کنیم به ارزش مبلغی حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه می طلبد و این از عهده شهرداری خارج است.
امینی در بخش دیگری از صحبت های خود دلیل چاله چوله ها و دست انداز های شهر اهواز را نبود ناهماهنگی در نظام خدماتی دانست و گفت: وضعیتی که الان در آن قرار داریم وضعیتی اسفبار است که مجبوریم برای جبران آن به سمت لکه گیری روی آوریم.
وی در خصوص مشکل دیگر مردم شهر اهواز عنوان کرد: فاضلاب شهر اهواز با قدمت بیش از ۶۰ ، ۷۰ سال موضوع دیگری است که مردم اهواز را با خود درگیر کرده اما با تلاش و پیگیری های متعدد و با عنایت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای فاضلاب شهر اهواز پیش بینی شده که به حمدالله تخصیص هم پیدا کرد و با همکاری شرکت آبفا با تمام قدرت تلاش کرده و وقت گذاشتیم تا بتوانیم در کمترین فرصت این شبکه را به سرانجام برسانیم.
امینی در خصوص وضعیت حفاری ها برای توسعه شبکه یا ایجاد یک خط انتقال شبکه افزود: در شهرهای استانهای دیگر با مجوز حفاری نهایتاً سه هفته تا ۱۵ روز فرصت داده میشود در سه شیفت ۸ ساعته به صورت شبانه روزی و با رعایت تمام قوانین و اصول مثل نصب علائم راهنمایی، فنس کشی، نظافت مکرر روزانه، ترمیم و آسفالت با کیفیت بالا انجام شود که در صورت نداشتن کیفیت مطلوب مجوز بعدی صادر نمی گردد.
اما متاسفانه در اهواز این وضعیت جاری نیست اما بحمدالله این موضوع امروز در اهواز به طور جد در حال رسیدگی است و در جلساتی که با حضور رئیس آبفای کشور، نمایندگان مجلس و استاندار محترم، فرماندار، معاونت عمرانی استانداری این بحث را پیگیری کردیم که هر جایی بخواهند طرح جامع را اجرایی کنند، مجوزهایی صادر شود و قواعدی هم پیش بینی شده که در صورت الزام به آن قواعد، کار بعدی مجوز داده خواهد شد. این را هم امروز عملی کردیم به این صورت که در سال گذشته ۲۲۹ کارگاه شبکه فاضلاب در اهواز بود که الان به ۱۴۰ تا رسیده و این یعنی مقاومت در مقابل کار کردن غیر اصولی و بدون قواعد.
شهردار اهواز در خصوص فضای سبز هم عنوان کرد: از ۲۰۰۰ نور مخصوص پارک ها ۱۴۵۰ مورد برای شب عید احیا شد که بخشهای دیگری هم در شهر وجود دارد که در تلاشیم مشکل آن را هم مرتفع کنیم.
در بخش نورپردازی شهر هم که همت همکاران ما کاملاً مشهود و ملموس است چه اتفاقات خوبی در این زمینه انجام شده است.
امینی در خصوص شهر اهواز تصریح کرد: از آنجایی که اهواز دروازه ورود تشیع به کشور است لذا حفظ شان و کرامت مردم آن لازم و ضروری است و باید ارزش ها و اصالت های تاریخی آن حفظ شود و همین یک محور دروازه ورود تشیع و اسلام به اهواز است که به واسطه آن مسئولیت ما در قبال این شهر بالا می رود.
شهردار اهواز از جمع آوری مخازن زباله در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ملزومات جمع آوری زباله را در ساعت کوتاهی از شهر فراهم کردیم و مقرر شد که نظارت های ما به صورتی باشد که اگر ساعت مقرری زباله بیرون گذاشته شد، درست همان ساعت هم جمع آوری شود و در کنار آن هم تفکیک از مبدا انجام شود که با اجرای این طرح دیگر شاهد زباله گردی در سطح شهر اهواز نخواهیم بود.
امینی در خصوص حمل و نقل شهری هم گفت: در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر اهواز وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ دستگاه فعال و ۸۰ تای آن هم دائما در حال تغییر و تحول و اور هالند در حالیکه نیاز اهواز به ۸۰۰ اتوبوس است تا مشکل حمل و نقل آن به صورت کامل حل شود.
سال گذشته تلاش کردیم با خرید ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس با توافق دولت آیت الله رئیسی که ۸۰ درصد این اوراق را تقبل کرده و ۲۰ درصد را هم شهرداری خط تندرو در اهواز راه بندازیم و در شب عید هم با گرفتن حق آلایندگی، ۶۵ دستگاه اتوبوس برای شهر اهواز خریداری شد که در برج ۳ و ۴ آن را تحویل خواهیم گرفت.
امینی با اشاره به موضوع متروی اهواز گفت: در بسیاری از کلان شهرها قطار شهری زمین گیر است و سرعت احداث خطوط قطار شهری کاهش پیدا کرده که یکی از دلایل این مساله کاهش اعتبار و افزایش هزینه است اگر چه در دنیا در شهرهای با جمعیت بیش از چهار میلیون نفر، احداث خطوط شهری صرفه اقتصادی دارد اما در کلان شهرهای ایران عموما برای احداث مترو اقدام شده است.
وی اضافه کرد: زیرساخت های اولیه احداث قطار شهری در اهواز فراهم شده و با پیمانکاران بزرگی برای تکمیل خط یک قرارداد منعقد شده است اما گلوگاه هایی( موانعی) وجود دارد که باید بعد از کار کارشناسی بر اساس صلاحدید شورای شهر و به صورت اولویت رفع شوند تا از این ناوگان ارزشمند در اهواز استفاده شود.
وی در خصوص تبعیض محلات در شهر گفت: در اهواز تبعیض محلات شهری وجود و معنا ندارد و تلاش داریم که تمام محلات را به لحاظ شهری به هم نزدیک تر کنیم و محل وقایع ارزشمند و تاریخی و دفاع مقدس را به عنوان عناصر ارزشمند فرهنگی با نماد پیدا کنیم تا به عنوان یک اثر تاریخی چهل سال اول انقلاب به عنوان نماد هویتی برای اهواز باشد.
امینی حذف کلمه شهید از تابلوهای شهر را تکذیب کرد و گفت: طرحی داریم که یک مدیر مجزا برای اصلاح و ساماندهی نامگذاری معابر و استقرار تابلوهای شهری که مناسب این مسئله باشد به نام شهدا انتخاب کنیم.
شهردار اهواز در خصوص پایان کار مساجد تصریح کرد: ما یک ورود جدی برای توانمندسازی مساجد داریم که برنامه داریم با همکاری شورای شهر یک امتیاز را به صورت رایگان در اختیار مساجد برای آن هایی که امکان احداث تجاری دارند به عنوان منبع درآمد قرار دهیم و مانند آب و برق که دولت به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده ماهم پروانه را به شرط رعایت بحث های فنی و نظام مهندسی صادر کنیم.
شهردار اهواز با بیان اینکه باغموزه دفاع مقدس یک پروژه فرهنگی است، گفت:باغ موزه دفاع مقدس از نظر میل شخصی همه ی علاقه من است و نگاه و رویکرد به دفاع مقدس و ارزشهای این حوزه، یکی از سرمایههای بی بدیلی است که باید به آن رجوع و تمسک کرد اما با توجه به در آمدهای مالی شهرداری این موضوع برای ما مقدور نیست. در سایر کلانشهرها روال اینگونه است که ۷۰ درصد بودجه صرف هزینه های عمرانی خواهد شد و تنها ۳۰ درصد صرف هزینه جاری می شود در حالی که در اهواز این رویه برعکس است و حتی در مواقعی هزینه جاری به ۹۰ درصد بودجه می رسد، در بودجه جدید بگونه ای برنامه ریزی شده است که کمترین فشار بر شهروندان وارد شود و هزینه های عمرانی سهم بیشتری از بودجه را داشته باشند.
گزارش تصویری
خبرنگار : ستاره دغلاوی